Az esküvő minden pár életében egy különleges esemény, amelyet soha nem fognak elfelejteni. Sokan álmodnak arról, hogy egy gyönyörű, egzotikus helyszínen mondják majd ki a boldogító igent. A külföldi esküvő egyre népszerűbb trend az utóbbi években. Mégis sokan úgy gondolják, hogy egy ilyen esküvő megszervezése bonyolult, és ezért bele se vágnak. A cikkből megtudhatod, hogy mire van szükség egy külföldi esküvő megszervezéséhez.
Ha külföldi esküvő, akkor sok papírmunka?
Sokan a bürokratikus ügyintézés miatt mondanak le álmaik esküvőjéről, de nem feltétlen tart olyan sokáig, mint gondolnánk. Érdemes felkeresni egy külföldi esküvőket szervező céget, mert hasznos információkat tudnak adni az adott országra vonatkozóan, illetve arról, hogyan tudjuk minél rövidebb idő alatt elintézni a papírmunkát.
Érdemes legkésőbb három hónappal az elutazás előtt megkezdeni az ügyintézést hiszen a dokumentumoknak még el is kell készülniük.
Fontos tudni, hogy van olyan dokumentum, amit írásban kell kérni, de vannak személyes megjelenést igénylő elintéznivalók is, bár ezek sem vesznek igénybe általában néhány napnál többet.
Milyen iratokra lesz szükségetek?
Nézzük, melyek a legfőbb dokumentumok, amikre mindenképp szükségünk lesz a külföldi esküvő esetén:
- születési anyakönyvi kivonat,
- személyi igazolvány,
- lakcím azonosító igazolvány,
- házasságkötési szándéknyilatkozat,
- családi állapot igazolás,
- válási határozat (ha van ilyen),
- útlevél.
A kikért iratok terén fontos, hogy egyik dokumentum se legyen 3 hónapnál régebbi és legyen hitelesített fordítása mindegyiknek. Az igazolványok esetében pedig mindenképp ellenőrizd a lejárati dátumot, hogy a külföldön töltött idő alatt se járjon le az okirat.
Hol szerezd be a kellő dokumentumokat?
Most pedig nézzük sorba, hogy hol igényelheted a fenti listán található dokumentumokat.
- A születési anyakönyvi kivonatot és ha volt már egy korábbi házasság valamelyik fél részéről, akkor a válás tényét igazoló házassági anyakönyvi kivonatot az anyakönyvi hivatalból, vagy kormányablakból szerezhetünk be.
- Anyakönyvi kivonat kiállítását írásban kell kérni. A kérelmet postai úton is megküldheted a hazai anyakönyvezést végző hatóságnak, vagy elektronikusan ügyfélkapu segítségével. Illetve személyesen is benyújtható a kérelem: a hazai anyakönyvezést végző hatóság ügyfélszolgálatán, vagy helyi anyakönyvvezetőnél, illetve külföldön a magyar külképviseleteken.
- Igazolni kell az egyedülálló családi állapotot. Ezt a kérelmet Magyarországon bármely kormányablakban, külföldön pedig Magyarország külképviseleteinek konzuli irodáiban kérelmezheted, a legegyszerűbb ezt személyesen intézni, de lehetőség van írásban, postai úton is kérvényezni.
- Hiteles fordítások is lényegesek, melyeket az OFFI-ban (Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda Zrt.) kell megcsináltatni. Ezek a fordítások illeték-kötelesek, így kb. 10 000,- Ft-os díjjal kell kalkulálnod egy-egy alapdokumentum (pl. családi állapot igazolás, vagy ha kell az anyakönyvi kivonat) fordítása esetében. Válási dokumentumok esetén ez már eltérő, érdemes az árat megérdeklődni.
- Nem minden államban szükséges az Apostille (más néven Hágai Pecsét), de van ahol ezt is kérik. Ez egy A4-es, az eredeti dokumentumhoz hiteles fűzéssel rögzített három nyelven (magyar-angol-francia) kiállított igazolólap. Arra szolgál, hogy a hitelesítést végző hatóság garanciát vállal a másik ország hatóságai felé a hitelesített dokumentum eredetiségét illetően. Hazánkban a következő hatóságok az illetékesek ezügyben: Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium és a Külügyminisztérium.
Az esküvő után visszatérve honosítani kell a házasságot. Ezt kétféle módon lehet megtenni. Az egyik lehetőség, hogy OFFI-ban magyar nyelvre fordíttatjuk az eredeti házassági anyakönyvi kivonatot, illetve beadható a kérelem bármelyik hazai anyakönyvvezetőhöz.
Hivatalos vagy nem hivatalos külföldi esküvő?
A hivatalos esküvő esetén a külföldön kiállított házassági kivonat honosítható, és a magyar házassági anyakönyvi kivonatban a külföldön megkötött házasság dátuma kerül majd bele.
Beszélhetünk azonban szimbolikus vagy nem hivatalos külföldi esküvőről is, melyet nem lehet honosítani. Itt egy olyan szertartásról van szó, ahol pl. fogadalomtétel történt és/vagy gyűrűhúzás. Ebben az esetben az „igent” magyar anyakönyvvezető előtt is ki kell mondani, ahhoz, hogy hivatalos legyen. Így viszont nincs szükség a bürokratikus eljárásokra.
Milyen nyelven zajlik a szertartás?
Külföldi esküvők esetében mindig az adott ország nyelvén zajlik a ceremónia. Ha szükséges, akkor tolmács segít a megértésben, aki angolra fordítja a szöveget, de kérhető magyar tolmács is.
Maga a szertartás nem túl hosszú mindössze 10-40 perc, de általában hosszas előkészület előzi meg.
A házassági dokumentum mikor készül el?
Egyes külföldi helyszíneken nagyon hamar elkészül, akár már az esküvő napját követő 12 munkanapon belül. Ezt persze később itthon honosíttatani kell még. Néhány esetben akár fél évig is eltarthat az ügyintézés, és van, hogy a dokumentumot postán kapod majd csak kézhez.
Néhány konkrét tipp a külföldi esküvő megtervezéséhez
- Kezdd el időben a tervezést! A külföldi esküvő megtervezése több időt vesz igénybe, mint egy belföldi esküvő.
- Találj egy megbízható, tapasztalt esküvőszervezőt, aki segíthet a tervezésben és a szervezésben és a papírok ügyintézésben.
- Kérj ajánlatokat több szolgáltatótól! Hasonlítsd össze az árakat és a szolgáltatásokat, mielőtt döntesz.
- Légy rugalmas! A külföldi esküvő megtervezése során számos váratlan helyzet adódhat. Készülj fel rá, hogy változtatnod kell a terveiden.
Összességében a külföldi esküvő egy izgalmas és romantikus alternatíva lehet azoknak, akik egyedi, meghitt hangulatú és emlékezetes ceremóniát szeretnének. Ha nem félsz az ügyintézéstől bátran vágj bele!